jueves, 28 de marzo de 2019

NOVENA SETMANA (part uno)

Monclús va introduir l'explicació del tema 6 efectuant una pregunta als/les alumnes; Per què penseu que les institucions públiques duen a terme el foment de la participació? En efecte, van sorgir dues respostes. En primer lloc, que ho realitzen per qüestions instrumentals, és a dir, preguntar a la ciutadania sobre què és el que els/les interessa i en segon, perquè és un dret tal i com s'estableix a l'article 23 i 9.2.

A continuació, es va definir el concepte de participació el qual significa l'acció o efecte de participar o prendre alguna cosa, diferent al terme de participació social ja que en aquesta, l'acció i l'efecte de prendre part és en relació a allò corresponent a la societat. Després, el tutor va llegir alguns dels trets  fonamentals de la participació social com ara que és una condició per al canvi social i és per això que el professor va assenyalar una oració de Freire molt rellevant respecte aquest tema ''sols si les persones canvien la seua manera de veure el món, el tranformaran''.

Per altra banda, també es van comentar diversos nivells de participació. La informació, és el primer ''esglaó'' encara que de vegades ocorren casos en els que la població es troba desinformada. Altres nivells són: l'opinió, per a crear espais on compartir arguments, la consulta, per exemple quan l'ajuntament realitza una votació per a dur a terme o no un projecte, la reclamació, com ara les cartes de reclamacions, la co-decisió, en el que es pot incloure els pressupostos participatius, que consisteixen en què la ciutadania decideix en què invertir els seus diners, la cogestió i per últim, l'autogestió, màxim nivel de participació en el que es posen en marxa iniciatives i interessos dels/ de les ciutadans/es d'un territorio determinat.

Però, com treballar i fomentar la participació? Doncs, si ens centrem en un ajuntament, una primera línia és la reconstrucció o el foment de les xarxes socials com programes de recolzament a associacions, per exemple el departament de Barcelona el qual dóna suport a altres d'aquesta ciutat en diverses línies com la formació sobre com elaborar un projecte. Per altra part, totes les accions de foment de voluntarietat i després l'associacionisme informal, per exemple una colla de joves que es junta per a ballar.

També existeixen altres maneres de promoure la participación com el canvi de models de gestió de l'àmbit públic en el que ens podem trobar diverses qüestions, en primer lloc, els pressupostos participatius (la ciutadania decideix en què gastar-se part dels pressupostos), altra via, els consells de participació i la gestió comunitaria com la que s'adona a l'ateneu popular. Per finalitzar, també es fomenta la participació impulsant espais de trobada perquè la gent puga relacionar-se i la formació en participació perquè aquesta existisca.

Paola Santacreu Sastre.




No hay comentarios:

Publicar un comentario

CAMPIONS (text complementari)

 La trama de Campions gira al voltat d'un entrenador de basket que ha sigut acomiadat de la seua tasca. Aquest, impotent per la seua...